**(دوست من سلام)**
پنج شنبه 16 خرداد 1392برچسب:, :: 1:38 :: نويسنده : سعید

به گزارش  گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ،‌ سالهاست که تصویری به عنوان تصویر نوجوانی رسول خداصلی‌الله‌وعلیه‌وآله‌وسلم در ایران انتشار می یابد. بسیاری از مردم در عین نشان دادن علاقه شان به این تصویر، این پرسش را مطرح می کنند که تصویر یاد شده از کجا آمده است؟

 شنیده شده است که کسانی در پاسخ می گویند این تصویری است که بحیرای راهب در سفری که حضرت به همراه عمویش ابوطالب به شام داشت، آن را کشیده است. اما در واقع درستی این پاسخ در معرض تردید قرار دارد.

نویسنده استدلالهای خاص خود را دارد و تلاش کرده تا نشان دهد اصل این تصویر از کجا آمده است. شاید باب بحث در این باره همچنان باز باشد.
 

عجالتاً این مقاله را ترجمه و در اختیار خوانندگان عزیز قرار می دهیم. عنوان اصلی مقاله چنین است:

The Story of Picture 
Shiite Depictions of Muhammad 
Pierree Centlivre & Micheline Centlivres-Demont 

در مجله 
ISIM Review ۷ 
Spring ۲۰۰۶ 

pp. ۱۸-۱۹

شیعیان ایران سابقه دیرینه ای در به تصویر کشیدن اعضای خاندان حضرت محمدصلی‌الله‌وعلیه‌وآله‌وسلم و خود ایشان دارند. از اواخر دهه نود، پوسترهای پرفروشی منقش به تصویر حضرت محمدصلی‌الله‌وعلیه‌وآله‌وسلم در ایران چاپ شده است که در آنها حضرت محمد به صورت جوانی خوش چهره تصویر گردیده است.

این پوسترها امروزه با استفاده از فناوریهای روز و ابزارها و تکنیکهای مختلف تولید می گردند. با وجود این، ساختار تصاویر هنوز سنتی هستند، پس زمینه آنها رنگ ساده ای دارد و رنگها به سادگی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. به علاوه، این تصاویر همواره خصوصیات و صفاتی دارند که تمایز آنها را از دیگر عکس ها آسان می سازد، به عنوان مثال شمشیر دو لبه حضرت علیه‌السلام اشاره کرد.

اما تصویری که در اینجا بدان خواهیم پرداخت، اساسا با تصاویر قبلی متفاوت است: این تصویر نوجوانی خوش قیافه با چشمانی لطیف و چهره ای دلنشین را نشان می دهد که تا حد زیادی یادآور نقاشیهای اواخر رنسانس است، به خصوص تصاویر نوجوانانی که توسط Caravagio کشیده شده، همچون پسری با سبد میوه (Boy Carrying a Fruit Basket رم، گالری Borghese) و یا پدر جان تمهید دهنده (Saint John The Baptist موزه Capitole). همان نرمی مخمل شکل گونه ها، همان دهان نیمه باز و همان نگاه نوازش گر. هرچند نسخ متفاوتی از این تصویر وجود دارد، اما همه آنها صورتی جوان را نشان می دهند که اغلب در زیر آنها نوشته شده محمد رسول الله و یا حتی اطلاعات دقیق تری درباره دوره ای از زندگی محمد(صکه این عکس بدان متعلق است و حتی منبع عکس داده شده است.

یک اکتشاف جالب

 

در سال ۲۰۰۴، در حین بازدید از یک نمایشگاه عکس مختص به دو عکاس Lehnert و Landrock، تصادفاً موفق به کشف ریشه این پوستر ایرانی شدیم و آن عکسی بود که Lehnert بین سالهای ۱۹۰۴ و ۱۹۰۶ در تونس گرفته بود، و سپس در اوایل دهه بیست به صورت کارت پستال چاپ و توزیع شده بود.

Radolf Franz Lehnret (۱۸۷۸ – ۱۹۴۸ که اهل جمهوری چک امروزی بود، در سال ۱۹۰۴ به همراه فردی به نام( Heinrich Landrock ( ۱۸۷۸ – ۱۹۶۶ آلمانی به تونس آمد، اولی به عنوان عکاس و دومی به عنوان ناشر و مدیر. از آنجایی که Lehnret در سال پیش از آن اقامتی کوتاه در تونس داشت، علاقه زیادی به مناظر طبیعی و ساکنان آنجا پیدا کرده بود. شرکت این دو (L&L) به صورت تخصصی به چاپ تصاویر از مناظر زیبا در تونس و مصر می پرداخت و هزاران عکس و کارت پستال از این مناطق چاپ نمود.

Lehnert که در موسسه هنرهای گرافیکی وین تحصیل کرده بود، روابطی با اعضای جنبش pictorialist که عکاسی را به عنوان اثر هنری می دانستند، داشتعکسهای Lehnert نه تنها بیابان، تپه های شن روان، بازارها و مناطق محلی تونس را نشان می داد، بلکه شامل تصاویری از پسران و دختران نابالغ جوان بود که سنی بین کودکی و نوجوانی و چهره ای بین زن و مرد داشتند.

این تصاویر معمولا مطابق سلیقه مشتریان اروپایی تهیه شده بود که تصویری وسوسه انگیز و وهم آمیز از شرق داشتند. Lehnret بدون شک در تهیه عکسها از این مساله استفاده نموده، ولی نبوغ قابل توجهی نیز به خرج داده است. عکسهای او به صورت چاپ نقره ای، گراورسازی شده و چهار رنگ چاپ شده است. اکثر این کارت پستالها از سال ۱۹۲۰ در آلمان چاپ شده و در مصر پخش شده است.

چاپ ها و متن های منطبق

هیچ شکی نیست که کارت پستال نشان داده شده در شکل بالا که براساس شماره گذاری L&L، شماره آن۱۰۶ است به عنوان مدل پوسترهای ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است. به علاوه، نام کارت پستال شماره ۱۰۶ محمد است، که این خود به تنهایی می تواند نشان دهد که چرا تصویرگران ایرانی آنرا به عنوان مدلی از حضرت محمدصلی‌الله‌وعلیه‌وآله‌وسلم انتخاب نموده اند. بدون شک، همه نسخ موجود از این عکس، همه از عکس شماره ۱۰۶ الگوبرداری کرده اند با این تفاوت که نسخ اولیه به عکس اصلی شبیه ترند. بدین ترتیب، Lehnret ناخواسته در قلب یک اسطوره قرار گرفته است.

سوال درباره ارتباط بین توصیف مرسوم از چهره پیامبر و چهره جوان تونسی، هنوز بدون پاسخ مانده است. تصویر نمایشگر چهره یک نوجوان خندان است، با دهانی نیمه باز، عمامه ای بر سر و گل یاسمنی بر گوش. همین چهره در کارت پستالهای دیگری و تحت عناوین دیگری از قبیل احمد، جوان عرب و غیره تصویر شده است.

کشف مسیری که باعث گردیده تصاویر چاپ شده در دهه بیست به دست ناشران تهران و قم در دهه نود برسد، برای ما ممکن نبوده است. اما این سوال وجود دارد که چه چیزی باعث شده که ناشران ایرانی شباهتی بین پیامبر اسلامی در سنین نوجوانی و تصویری یک جوان تونسی بیابند؟

قبل از جنگ جهانی اول، تصویر محمد در مجله National Geographic در ژانویه سال ۱۹۱۴ و تحت مقاله ای با عنوان اینجا و آنجا در شمال آفریقا چاپ شد که زیر آن نوشته شده بود عربی با یک گلدر دهه بیست، کارت پستالهای تونسی L&L بین سربازان فرانسوی در شمال آفریقا بسیار محبوب بود. در دهه های هشتاد و نود، کتب متعددی شامل عکس این نوجوان چاپ شد، ولی اغلب آنها عنوانی غیر از محمد به عکس داده اند.

در نسخ ایرانی فعلی، اصلاحاتی روی تصویر انجام شده و از فریبندگی چهره نوجوان چیزهایی نگه داشته شده است ولی از زیبایی جذاب آن کاسته شده استشانه سمت چپ اندکی با پارچه پوشانده شده است و دهان و چشمها اندکی اصلاح شده است. به طور کلی می توان گفت که هنرمندان ایرانی سعی کرده اند جنبه های زیبا پسندانه تصویر Lehnert را کاهش دهند و تصویر را از حالت جذاب خارج نموده، به آن زیبایی مقدسی ببخشند.

عنوان یکی از پوسترهای چاپ شده در ایران این است: تصویر روحانی حضرت محمد، در سن ۱۸ سالگی در همراهی عمویش در یک سفر تجاری از مکه به دمشق. به علاوه ادعا شده است که این تصویر توسط یک کشیش مسیحی کشیده شده و تصویر اصلی آن در موزه رم قرار دارد.

ریشه مسیحی؟

همانطور که پیش از این نیز گفته شد، برخی از نوشته ها برای این اثر ریشه ای مسیحی قائلند، و نه یک ریشه اسلامی که این مساله مسلمانان را از گناه نگاه به صورت پیامبر و یا تصویرگری چهره وی، مبری می سازد. به علاوه، این موید این مطلب است که مسیحیان حضرت محمدصلی‌الله‌وعلیه‌وآله‌وسلم را در همان سنین کودکی به عنوان شخصیتی الهی پذیرفته اند.

این داستان از یک کشیش مسیحی کاتولیک یا ارتدکس به نام بحیرا صحبت می کند که بر اساس داستان، در قرن نهم یا دهم میلادی، در حین گشت و گذار حضرت در سوریه وی را براساس نشانه پیامبری بین شانه هایش بازشناخته است. پیامبر آینده باید می گفته است: "هنگامی که من به آسمان و ستاره ها می نگرم خود را بالاتر از ستاره ها می یابم". به همین دلیل است که در بعضی عکسها ستاره هایی در پس زمینه عکس دیده می شود.

هرچند که هیچ توصیفی درباره چهره حضرت محمدصلی‌الله‌وعلیه‌وآله‌وسلم در نوجوانی وجود ندارد، ولی توصیفاتی از چهره وی در بزرگسالی گفته شده است. گفته شده که وی پوستی سفید داشته، چشمانی سیاه، گونه هایی صاف، ابروان پرپشت و کمان گونهدندانهای مرتب و مویشان کمی موجدار بوده است. این خصوصیات در مورد نوجوان تصویر شده در پوسترهای ایرانی دیده می شود.

در حقیقت این تصویری از یک تصویر و نمایشی از یک نمایش است. به عبارت دیگر، تصویرگران ایرانی مدلی از حضرت محمد(ص) را انتخاب کرده اند که نمایانگر زیبایی، جوانی و توازن است.

منبع: سایت تاریخ ایران و اسلام

پنج شنبه 16 خرداد 1392برچسب:, :: 1:29 :: نويسنده : سعید

طرز کاشت آناناس در گلدان

سر آناناس را بریده کمی از میوه آناناس رو هم باقی بزارید.

سر یریده شده آناناس رو در ظرف آب جایی که نور باشه به مدت 3 روز بزارید.

آب بعد 3 روز حالت ژله ای پیدا می کند و ممکن است جوانه های بسیار ریزی بزند اگر جوانه ها رو نتونستید ببینید نگران نباشید.

بعد 3 روز خاک برگ خوب تهیه کرده و تو گلدان ریخته وسط گلدان گودال درست کنید آناناس را وسط گودال گذاشته با خاک محکمش کنید.

در مکان نور گیر گذاشته و 2 بار در هفته به گلدان آب دهید خاک باید نمدار باشد.

حالا یک گلدان زیبای آناناس دارید اگر خوب رسیدگی کنید بعد 24 ماه دارای میوه آناناس هم خواهید بود.

 

 

 

پنج شنبه 16 خرداد 1392برچسب:, :: 1:29 :: نويسنده : سعید
 
چهار شنبه 15 خرداد 1392برچسب:, :: 23:34 :: نويسنده : سعید


کویر لوت سرزمین اسرار آمیزی است. از کلوت ها و افسانه های پر از جن و پری اش که بگذریم، کمتر کسی فکرش را می کرد که در نزدیکی لوت یکی از قدیمی ترین تمدن های دنیا تشکیل شده باشد.

اما کشف قدیمی ترین پرچم دنیا از این منطقه، نام لوت را به تمدن کهن خبیص پیوند داد. قدیمی ترین درفش فلزی جهان، شباهت زیادی به درفش کاویانی دارد. درفشی که از حوالی کویر لوت در کرمان کشف شد و برگ تازه ای از تاریخ را رو کرد.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از مهر، این روزها همه از وجود قدیمیترین لوحهای تمدن جهان در کرمان و در تمدن ارت در جنوب کرمان می گویند اما کمتر کسی از تمدن خبیص در حاشیه شمال شرقی کرمان و در لبه کویر لوت سخن می گویند. تمدن خبیص شهداد یکی از حلقه های گم شده بین تمدن شرق آسیا و بین النهرین است؛ تمدنی که مانند بسیاری از محوطه های باستانی فلات ایران سر از زمین بیرون آورده است اما کمتر از داشته هایش گفته شده و همچنان رمز و راز خود را در پهنه خاک مدفون کرده است.

 

 
اجزاء کامل قدیمیترین پرچم دنیا

 
اینجا شهداد داد سرزمینی که نخستین درفش فلزی جهان در آن کشف شده است. اینجا شهداد است سرزمین نخل؛ کویر، آب و تاریخ. تمدین قدیم شهداد هنوز نا شناخته است همانند بسیاری از زیستگاههای پیش از تاریخ ایران از شش هزار سال قبل بشر در شهداد می زیسته و هنوز زندگی می کند.
 

داستان درفش شهداد

 
در حفاریهای باستانشناسی در این منطقه کهنترین پرچم فلزی جهان به دست آمده است، درفش شهداد فلزی مربع شکل و 23 در 23 سانتیمتر است و بر فراز خود عقابی دارد و بر میله ای نصب شده است.
 
بر روی این درفش داستانی شکل گرفته است از افسانه های کهن ایران زمین؛ قصه ای از نعمت، شکر گزاری، نخل و سپاس در وسط درفش انسانی است که بر صندلی نشسته و دیگران در پیرامونش قرار دارند از سایر انسانها گرفته تا عناصر طبیعت و حیوانات وحشی و اهلی. فرد نشسته بر صندلی بزرگتر از دیگران است و یک زن در کنارش و دو خدمتگذار در اطرافش.
 
درفش با خورشید شیر و گاو کوهاندار و آراسته شده که گویا داستانی را روایت می کند. این درفش پس از کشف به تهران منتقل شد و در موزه نگهداری می شود و باز این داغ را بر دل کرمانیان می گذارد که چرا اشیا کشف شده در استان کرمان جایی برای نگهداری در استان تاریخی کرمان ندارند؟
 
شهداد در 70 کیلومتری شمال شرق شهر کرمان قرار دارد و کویری‌ترین بخش استان کرمان به شمار می‌رود.



 


نمایی نزدیک نقوش درفش شهداد

 
 این ناحیه از کرمان، در ابتدا هیچگاه مورد توجه باستان شناسان نبود، زیرا تصور وجود تمدن باستانی در صحرای خشک لوت غیر ممکن بود. اولین هئیت کاوش در سالهای 46 به سرپرستی دکتر احمد مستوفی از موسسه جغرافیایی دانشگاه تهران  برای بررسی موقعیت جغرافیایی دشت لوت و اطراف آن وارد آنجا شدند و در حین اکتشافات خود  "چاله تکاب" به تعدادی سفال برخورد کردند که قسمتی از آنها از زمین بیرون و این آثار نشان از وجود تمدنی پیشرفته در این ناحیه بود.
 

آراترای گم شده یا همان تمدن خبیص شهداد

 
اما هم اکنون باستان شناسان، شهداد را کلیدی برای شناخت فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی تمام منطقه جنوب شرقی ایران در هزاره سوم ق.م می‌دانند. عده‌ای هم آن را با شهر گمشده سومری آراتا منطبق می‌دانستند، در گل نوشته سومری نام آراتا بسیار به کار رفته‌است. طبق متون سومری آراتا سرزمینی بود در شرق "انشان".
 
هانسمن انگلیسی، سرزمین انشان را همان فارس می‌داند و شهر سوخته واقع در استان سیستان را شهر حماسی آراتا می‌دانست، اما اکتشافات بعدی در استان کرمان این موضوع را اثبات کرد که آراتا همان شهداد کرمان است.
 
شهداد مرکز ایالت آراتا بود که یکی از چند ایالات خود مختار امپراتوری عیلام به شمار می‌رفته و دارای اجتماعی شکل یافته و منسجم بود. علاوه بر حاکم و حکومت، دارای طبقات اجتماعی و اصناف بود.
 
 کشف گورستان شهداد از مهمترین اکتشافات باستان‌شناسی دوران معاصر است. از آنجاییکه پیشینیان، بنا بر اعتقادشان به اینکه بعد از مرگ در دنیایی دیگر محتاج آب و غذا و مسکن خواهند بود، تمامی متعلقات خود، از ظرف و لباس گرفته تا زیورآلات را با خود به گور می‌بردند. به علت جهت گردش خورشید گورستانهای شهداد اغلب شرقی، غربی هستند. ساکنان شهداد، از افراد بزرگ و سرشناس خود از جمله حکمرانان، کاهنان، مجسمه‌هایی می‌ساختند و پس از فوت آنها در هنگام تدفین آنرا با اشیای دیگر در گور جای می‌دادند.در بین مجسمه‌ها، تعداد زیادی مجسمه زن نیز وجود دارد. همچنین قدیمی ترین درفش کشف شده در جهان با عنوان درفش شهداد در این منطقه بوده است.
 
اما در نخستین حفاریهای شهداد یک شی قابل توجه نیز کشف شد که همان درفش شهداد نام گرفت.
 

اجزا درفش شهداد

 
اين درفش قديمي‌ترين پرچم جهان است كه از يك صفحه با ميله و لولا و دسته برنزي ساخته شده است و البته چون در اين چند هزار سال زنگ زده شده به رنگ سبز مبدل شده است ولي در اصل نوعي درخشش فلزي داشته كه آفتاب را باز مي‌تابانده است.
 
روي آن، نقشي از يك نخل ديده مي‌شود و دو  درخت ديگر و پنج  آدم كوچك و بزرگ كه همه از بزرگان هستند و دو شير و يك گاو كوهان‌دار و چند مار شبيه مارهاي تمدن جيرفت هم به چشم مي‌خورند.

 
طرحی نمادین از نقوش درفش شهداد

 
موضوع جالب عقاب روی میلهً درفش است در اساطیر کهن ایرانی به نام سیمرغ علاوه بر این که سمبل ایزد خورشید بوده است، تحت نامهای سومری و هوریانی آنزو و زروان خدای خرد و باد اساطیری بزرگ بومیان دیرین فلات ایران به شمار می آمده است و بدین جهات نیز بوده که تمثالش در بالای درفش کاویانی پارسیان دوره هخامنش نیز نصب بوده است.
 
پروین محمد رضایی، محقق تاریخ در گفتگو با مهر اظهار داشت: اصل این کشفیات از جمله درفش شهداد که به عنوان شی ملی شناخته شده در موزه ملی تهران نگهداری می شود.
 
این محقق باستانشناسی گفت: کهن ترین پرچم ایران و جهان با عنوان درفش شهداد در کنار کلوتهای کویر مهمترین آثار گردشگری شهداد هستند.
 
وی اظهارداشت: شهداد یکی از مناطق تاریخی و گردشگری کرمان محسوب می شود که طی بررسیهای صورت گرفته درفش شهداد مربوط به دوران پیش از میلاد مسیح قدیمی ترین پرچم ایران است که از مهمترین آثار گردشگری این منطقه محسوب می شود.
 
وی بیان داشت: با توجه به اثر حک شده بر دهانه یک کوزه می توان قدمت برخی دیگر از اشیا کشف شده را به هزاره سوم پیش از میلاد رساند.
 
محمدرضایی اظهار داشت: این اشیاء از سه گورستان و سیصد گور به دست آمده اند.
 
این مسئول بیان داشت: باتوجه به اشیاء کشف شده سه محله به نامهای کشاورزان، صنعتگران و جواهر سازان نیز از دل خاک بیرون آمده بود.

سه شنبه 7 خرداد 1392برچسب:, :: 1:16 :: نويسنده : سعید

پرسیدم..... ، چطور ، بهتر زندگی کنم ؟

با كمی مكث جواب داد :

گذشته ات را بدون هیچ تأسفی بپذیر ،

با اعتماد ، زمان حالت را بگذران ،

و بدون ترس برای آینده آماده شو .

ایمان را نگهدار و ترس را به گوشه ای انداز .

شک هایت را باور نکن ،

وهیچگاه به باورهایت شک نکن .

زندگی شگفت انگیز است ، در صورتیكه بدانی چطور زندگی کنی .

پرسیدم ،

آخر .... ،

و او بدون اینكه متوجه سؤالم شود ، ادامه داد :

مهم این نیست که قشنگ باشی ... ،

قشنگ این است که مهم باشی ! حتی برای یک نفر .

كوچك باش و عاشق ... كه عشق ، خود میداند آئین بزرگ كردنت را ..

بگذارعشق خاصیت تو باشد ، نه رابطه خاص تو با کسی .

موفقیت پیش رفتن است نه به نقطه ی پایان رسیدن ..

داشتم به سخنانش فكر میكردم كه نفسی تازه كرد وادامه داد ...

هر روز صبح در آفریقا ، آهویی از خواب بیدار میشود و برای زندگی كردن و امرار معاش در صحرا میچراید ،

آهو میداند كه باید از شیر سریعتر بدود ، در غیر اینصورت طعمه شیر خواهد شد ،

شیر نیز برای زندگی و امرار معاش در صحرا میگردد ، كه میداند باید از آهو سریعتر بدود ، تا گرسنه نماند ..

مهم این نیست كه تو شیر باشی یا آهو ... ،

مهم اینست كه با طلوع آفتاب از خواب بر خیزی و برای زندگیت ، با تمام توان و با تمام وجود شروع به دویدن كنی ..

به خوبی پرسشم را پاسخ گفته بود ولی میخواستم باز هم ادامه دهد و باز هم به ... ،

كه چین از چروك پیشانیش باز كرد و با نگاهی به من اضافه كرد :

زلال باش .... ،‌ زلال باش .... ،

فرقی نمی كند كه گودال كوچك آبی باشی ، یا دریای بیكران ، زلال كه باشی ، آسمان در تو پیداست..

شنبه 4 خرداد 1392برچسب:, :: 10:57 :: نويسنده : سعید

در بعضی مواقع تکرار باعث می شود، انسان ها از عادت های گذشته خود فاصله بگیرند و دست به کارهای عجیب بزنند. در مورد ساختمان ها هم وضعیت مشابهی حاکم است. وقتی ساختمان های چهارگوش تکراری حوصله انسان ها را سر می برند، ساختمان هایی متولد می شوند که از تخیل و احساسات درونی و شاید آرزوها نشئت گرفته، که البته برخی از آن ها واقعا زاده ذهن مهندسان و هنرمندانی بسیار بزرگ بوده و هست. بعضی از این ساختمان ها به آثار هنری تبدیل شده اند و هر ساله تعداد بسیار زیادی گردشگر را به خود جذب می کنند. در این مطلب به تعدادی از این ساختمان های عجیب و غریب اشاره می کنیم:

۱- کلیسای جامع برازیلیا، برزیل:

ساخت این کلیسا از سال ۱۹۵۸ در پایتخت برزیل شروع شد و در سال ۱۹۷۰ به پایان رسید. این کلیسا بر روی ۱۶ ستون بتونی ایستاده است. ستون های این کلیسا با وزن ۹۰ تن به گونه ای طراحی شده اند که بیانگر دو دستی باشند که به سوی آسمان دراز شده! کف کلیسا حدود ۴ متر زیر زمین قرار دارد و به همین دلیل دیدن اطراف کلیسا امکان پذیر نیست. اما از طریق شیشه پنجره ها که سطحی ناصاف و غیر صیقلی دارند می توان شکل تقریبی آسمانخراش هایی که با فاصله نسبتا زیادی از کلیسا قرار دارند را تشخیص داد. در این کلیسا بخش هایی که نور را از خود عبور می دهند از شیشه های دو لایه تشکیل شده اند و درست به اندازه ای نور را از خود عبور می دهند که داخل کلیسا محیطی با نور و گرمایی دلپذیر بوجود آید.

8 ساختمان عجیب جهان

۲- موزه هنرهای معاصر نیترو، برزیل:

این موزه در نیترو ریودوژانیرو و توسط اسکار نیمایر طراحی شده و ۱۶ متر ارتفاع دارد، در حالیکه قطر گنبد آن ۵۰ متر و ۳ طبقه است! این موزه که در بالای یک صخره قرار گرفته، بر روی استخری به مساحت ۸۱۷ مترمربع خودنمایی می کند.

8 ساختمان عجیب جهان

۳- اتمیم، بروکسل:

این بنای شگفت انگیز در حقیقت نمونه یک مولکول آهن است که حدود یک میلیارد بار بزرگتر شده است. این بنای بزرگ در یک بزرگراه به گونه ای طراحی شده که خودروها از زیر آن عبور می کنند. آندره واتر کین، مهندس مشهور بلژیکی به مناسبت جشن جهانی بروکسل این بنا را طراحی کرد. جشن جهانی بروکسل اولین جشنی بود که بعد از جنگ جهانی دوم برگزار شد. این بنای یادبود ۱۰۲ متر ارتفاع دارد و از ۹ طبقه تشکیل شده است. جنس این ساختمان از فولاد و قطر هر کدام از کره هایی که در ۸ راس این ساختار مکعب قرار گرفته اند ۱۸ متر است. داخل آنها تالارهایی به منظور نمایشگاه و مکان های عمومی دیگر ساخته شده. در کره بالایی رستورانی قرار دارد که افرادی که در آن غذا می خورند می توانند منظره ای کامل از شهر بروکسل تماشا کنند. میله هایی که کره ها را به هم وصل می کنند، پله های برقی سرپوشیده ای هستند که کمک می کنند بازدیدکننده ها از کره ای به کره ی دیگر بروند. اتمیم ساختمانی است که قرار بود فقط ۶ ماه به نمایش درآید اما خیلی زود به نماد جشن جهانی و همچنین نمادی از هنر معماری مدرن بروکسل تبدیل گردید. بعد ۵۰ سال این بنا همچنان به شکل اولیه خود باقی مانده است.

8 ساختمان عجیب جهان

۴- کتابخانه شهر کانزاس سیتی، آمریکا:

 به جرات می توان این کتابخانه را عجیب ترین کتابخانه دنیا دانست. فرض کنید در خیابان در حال حرکت هستید و چشمتان به تعداد زیادی کتاب عظیم در طرح ها و رنگ های مختلف می افتد که کنار خیابان قرار گرفته اند! نام کتاب و نویسنده نیز روی کتاب ها نوشته شده است. مسئله فقط این است که کتاب ها در سایز و اندازه یک ساختمان دو طبقه هستند. این ساختمان منحصر بفرد سال ۱۸۷۳ ساخته شده ولی تغییرات اصلی بعدها در این کتابخانه اعمال شد و نمای آن به این شکل درآمد.

8 ساختمان عجیب جهان

۵- سکونتگاه ۶۷، کانادا:

این ساختمان از تعداد زیادی مکعب تشکیل شده که بطور نامظم به هم متصل شده اند. در حقیقت این مکعب ها نماد و نشانه ای از پایداری و استقامت هستند. در این نشانه های رمزآلود مکعب ها معنایی عرفانی نیز نهفته است که می توان گفت مکعب نمادی از خرد، درستی، کمال اخلاقی در تمدن انسانی است. سکونتگاه ۶۷ در مونترال عجیب ترین و شگفت انگیزترین ساختمان ساخته شده است. سکونتگاه ۶۷ از ۳۵۴ شکل یکسان بتونی در ۱۲ طبقه با اندازه های مختلف و بطور نامنظم ساخته شده است.

8 ساختمان عجیب جهان

۶- خانه های مکعبی، هلند:

این بنا خانه های مکعب شکلی هستند که توسط معمار معروف پیت بلوم در سال ۱۹۸۴ ساخته شده اند. خانه ها با زاویه ۴۵ درجه ساخته شده و تعداد آن ها ۳۹ عدد است. هر آپارتمان حدود ۱۰۰ متر مربع بوده و یک چهارم فضای خانه بدلیل نوع معماری مکعبی غیرقابل استفاده است. خانه های مکعب شکل کوبوس هونینگن بر اساس مفهوم زندگی شهری در ارتفاع ساخته شده. مسکن با تراکم بالا با استفاده از فضای کم بر روس سطح زمین! طراحی آنها نشان دهنده یک دهکده در داخل یک شهر است، هر یک از این خانه ها نشان دهنده یک درخت و تمام خانه ها با هم یک جنگل را نمایش می دهند.

8 ساختمان عجیب جهان

۷- ساختمان رقصنده، پراگ، جمهوری چک:

معماری منحصربفرد در پراگ هر سال تعداد زیادی از گردشگران را به خود جلب می کند و سال هاست که زبانرد عام و خاص است. این خانه منحصر بفرد توسط شرکت فرنگری خلق شد. ساخت این بنا از سال ۱۹۹۲ شروع شد و در سال ۱۹۹۶ میلادی توسط رئیس جمهوری وقت کشور افتتاح شد.

8 ساختمان عجیب جهان

۸- خانه کج، سوپوت، لهستان:

خانه کج، خانه ای با نمای کج و کوله در لهستان است. شرکت معماری زوتیسکی زالسکی این بنا را با تاثیر گرفتن از معماری اسپانیایی طراحی کرد. به گفته یکی از طراحان، در این ساختمان او سعی کرده ساختمان را بصورت یک اژدها طراحی کند، البته این حاصل رنگ های بکار رفته در این ساختمان است. این ساختمان در حال حاضر به عنوان یک مرکز خرید همراه با کافه ها و رستوران های معتبر است. مساحت آن نزدیک به ۴۰۰۰ مترمربع بوده و بخشی از مرکز خریدی بنام رزیدنت است. نمای شب این ساختمان در حالیکه چراغ ها روشن هستند بسیار وهم آلود و خیالی به نظر می رسد و تا کنون توریست های زیادی را به لهستان کشانده.

 8 ساختمان عجیب جهان

چهار شنبه 1 خرداد 1392برچسب:, :: 17:29 :: نويسنده : سعید

 



ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 373
بازدید ماه : 486
بازدید کل : 83288
تعداد مطالب : 79
تعداد نظرات : 17
تعداد آنلاین : 1


جدیدترین قالبهای بلاگفا


جدیدترین کدهای موزیک برای وبلاگ

..................اوقات شرعي
.................. ***** *** صدایاب